Zölden a városban

Kertészkedés és zöldülés a városban

Hajmosó szappan - teszt

2018. február 04. 12:20 - zölden a városban

Ma már szinte minden a háztartásban előforduló terméknek létezik környezetbarát változata. De vajon ezek használata jár-e plusz kellemetlenséggel a nem környezetbarát változat használatához képest? Mennyire válnak be a mindennapos használat során? Teszt sorozatomban azokat a termékeket szeretném bemutatni nektek, amiket magam is kipróbáltam és úgy gondolom, érdekes lehet a számotokra a bemutatásuk. Elsőként a hajmosó szappannal szerzett tapasztalataimról mesélek nektek. 

kokusztejes-hajmoso-szappan.jpg

Kép forrása: www.serafimszappan.hu (Amikor megvásároltam nem fényképeztem le, azóta pedig már nincs meg a csomagolás.)

A hajmosás az egyik olyan terület, ahol nem igazán akartam változtatni a bevált szokásaimon. Szeretem ugyanazt a sampont használni, és nem szeretek azzal foglalkozni, hogy nagyon túlbonyolítsam ezt a kérdést az újdonságok felfedezésével. Sajnos rettenetesen gyorsan zsírosodik a hajam, így általában 2-3 naponta kell megmossam, ami két szempontból is negatív hatással bír: gyorsan elfogy a flakonos sampon, ami nem túl költséghatékony, valamint a gyakori vásárlás miatt túl sok műanyag hulladékot termelek. Ezek kiváltására kerestem alternatívát. 

A samponszappanról már többször meséltek ismerőseim, akik kipróbálták, illetve olvastam is róla a neten néhány cikket. A leginkább azért nem tetszett, mert attól tartottam, hogy:

- nagyon szárítani fogja a hajam és a bőröm

- körülményes a használata az ecetes/citromos öblítés miatt

- nem tudom, melyik márkát válasszam, mire kellene figyelnem a választáskor

- kellemetlen illatú lesz tőle a hajam. 

Voltak tehát bombabiztos ellenérveim a kipróbálása ellen. 

Annak ellenére, hogy igyekszem ökológiai szempontokat is figyelembe véve vásárolni, sokszor érzem úgy, hogy nem a legjobb döntést hoztam meg és lehetne ezt még jobban is csinálni. Elkezdtem böngészni az interneten, mely termékeket tudnám környezetbarát verzióra cserélni, így jutottam el a hajmosó szappanhoz is mint első tesztem alanyához. 

Választott termék és használati tipp: Serafim kókusztejes hajmosó szappan.*

Használat kezdete:  2017.12.14.

Az első használat előtt kikevertem az almaecetes (csak almaecet volt itthon, de bármilyen ecet megfelelő) öblítőt egy lavorban. Gondoltam ezzel ne a hajmosás végén kelljen foglalkoznom. Az esetek többségében fürdés közben szoktam hajat mosni. Most is így tettem. Tartottam tőle, hogy nem fog kellőképpen habozni a szappan, de szerencsére nagyon szépen habzott a bevizezését követően már a tenyeremben és a hajamon is. Alaposan először beszappanozott tenyérrel, majd a szappannal is átdörzsöltem a hajam és a fejbőröm, ügyelve arra, hogy ne maradjon ki terület sehol. Ezután hagytam hatni egy-két percig, majd kétszer alámerültem a kád vízében és alaposan átdörzsöltem a kezemmel a víz alatt a hajam. Habos állapotban nem éreztem, hogy szárít, de amikor leöblítettem róla a habot, nagyon durva tapintatásúnak hatott a hajam. Először gondoltam rá, hogy ha a víz elegendő a szappan kimosásához, akkor nem fogom használni az ecetes öblítést. Végül ez a sprőd érzés megerősített abban, hogy bizony kell az az ecetes öblögetés is. A kádból kiszállva egy kisebb kancsóval elkezdtem kiöntögetni a hajamra az ecetes vizet. Körülbelül 2-3 öblögetés után éreztem azt, hogy kicsit lágyabb lett a hajam tapintása. A hajszárítós szárítást több oldal is nem ajánlottként tüntette fel, ezért én is inkább hagytam magától megszáradni egy alapos áttörölgetés után. 

Száradást követően a hajam enyhén fénytelenebb és kevésbé selymes tapintású volt mint samponos hajmosást követően szokott lenni, de ez nem volt nagyon zavaró. Kezelhetőség szempontjából nem tapasztaltam különbséget. Az ecetes öblítés egyáltalán nem hagyott semmilyen kellemetlen illatot maga után, ez is rendben volt. 

Mivel 4-5 hajmosás is szükséges a haj szappanhoz szoktatásához, ezért az első alkalom után még nem vontam le végleges következtetéseket. Az elmúlt közel egy hónapban csak ezzel a samponnal mostam a hajam. Előfordult, hogy az ecetes öblítést is kihagytam, hogy lássam, milyen hatás érhető el nélküle. Röviden megválaszolva borzalmas, kezelhetetlen és kissé ragacsos hatást keltett a tapintása. Az ecetes öblítést alkalmazva azonban teljesen meg voltam elégedve a termékkel 2-3 héten át. A hajmosások száma is enyhén csökkent (három-négy naponta mostam hajat). 

20180204_120036.jpg

Készlet egy kiadós hajmosáshoz. A citromsavnál még nem ez a legjobb környezetbarát alternatíva, de majd erre is próbálok megoldást találni. 

Azután valami történt - szerintem megszokta a hajam az eljárást és újra brutál zsírosodásnak indult. Gyakorlatilag már a hajmosás után úgy éreztem, mintha enyhén zsíros lenne, nem lapult le, de éreztem, hogy nagyon zavaró a tapintása, állaga. Kezdtem csalódott lenni, hogy ez nem fog menni. Mégsem jött be a samponszappan. De nem akartam ilyen könnyen feladni. Kicseréltem az ecetet citromsavra az öblögetéshez, ami bevált. A hajam fényes, selymes, és öblítéskor sem kell az ecetszagot szagolgatnom.

Egyelőre úgy tűnik a nyerő használati mód a következő számomra: Kétszer alaposan átmosom szappannal a hajam. Kétszer sima vízzel öblítem át. Harmadszor citromsavas vízzel. A citromsavnál egy evőkanál citromsavat elkeverek egy liter langyos vízzel és az egészet felhasználva a kád fölé hajolva átöblítem a hajam teljes hosszában. 

Ezzel a módszerrel a hajam jól kezelhető, kevésbé zsírosodik (akár 3-4 napot is kibír hajmosás nélkül, ami nálam nagy eredmény), eddig még nem tapasztaltam olyan negatívumot, ami miatt a jövőben ne használnám. Ez a termék és ez a samponalternatíva teljes mértékben meggyőzött.

A terméket jó szívvel ajánlom. Enyhe negatívuma, hogy az öblítés kicsit macerás. A haj tapintása enyhén a megszokottól kicsit naturálisabb, keményebb, ami az én gyenge és vékony szálú hajam esetében még előnyös is.

Fenntarthatósági szempontból további pozitívuma a terméknek, hogy a csomagolása papír, így szelektíven gyűjthető. Magyar kézműves termék, ezáltal a szállítás során is kevésbé terheljük környezetünket. 

Ha szeretnétek követni a Zölden a városban blogot a facebookon, akkor ide kattintva megtehetitek. :)

 

 * Nem fizetett teszt. Saját költségen vásároltam meg a terméket boltban. 

komment
süti beállítások módosítása